“Voldoende geïnformeerd om een weloverwogen keuze te kunnen maken”
Fred Janssen, controller: “Het duurde nogal lang voor alle details rond de invoering van het IKB bekend waren. Daardoor was de implementatietijd ineens heel kort. Veel van onze medewerkers wisten er wel iets van, maar lang niet genoeg om goed te kunnen kiezen. Het werd ook tamelijk gecompliceerd gebracht. Wat je kon inzetten was wel duidelijk, maar niet hóe. Ik kreeg terug dat men het IKB maar ingewikkelde materie vond.
Vervolgens werd ons AV-portaal opgeleverd. De periode waarin onze medewerkers een keuze moesten maken, was heel kort. Daar werd over gemopperd. Ze waren wel positief over de manier waarop alle informatie op het portaal werd aangedragen. Heel gestructureerd. Er werd ook duidelijk uitgelegd hoe het keuzeformulier moest worden ingevuld. Daardoor kregen wij nog maar weinig vragen. Er was wel wat onduidelijkheid over het akkoord dat de leidinggevende moet geven. Mensen wachtten op een akkoord, terwijl dat alleen vereist is als de aanvraag afwijkt van de standaardmogelijkheden.
Op de tweede maandag van mei was de deadline. Op dat moment hadden we tussen de 70 en de 80 procent binnen, zo’n beetje volgens de gouden regel met dit soort projecten. Vanuit andere organisaties had ik gehoord dat medewerkers door het IKB tot nieuwe ideeën kwamen. Zo werd gekozen voor een eindejaarsuitkering in november en vakantiegeld in juli. Eigenlijk heel logisch. Bij ons is dat nog niet aan de orde. Bijna 90% van de medewerkers koos voor uitbetaling van het IKB-budget in mei en december. Nu kunnen ze het zelf ervaren. Misschien dat dat volgend jaar wel andere keuzes oplevert.
Ik heb de indruk dat onze medewerkers mede door het AV-portaal voldoende geïnformeerd zijn om een weloverwogen keuze te maken. Wij gaan nu bekijken hoe we het AV-portaal verder kunnen inzetten. Vanuit Unitus hebben wij namelijk ook een eigen portaal. Daar moeten wij goede keuzes in maken. Als je mensen overstelpt met informatie verlies je de aandacht.”
- Contact met Iselect? Klik hier